miércoles, 20 de junio de 2007

Indices de diversidad/Biodiversity index

This activity shows how to use math to calculate the biodiversity index of a selected habitat The closer to 1 the biodiversity index is, the more diverse and healthy the habitat. This is a very simple version of the biodiversity index. The more exact versions are called the Simpson and Shannon indices.

Each team of 2 is given the animals that live in a 1 square meter area of a particular habitat. The animals are represented by beans and the habitat is represented by bottles labeled consecutively 1, 2, 3.... The 15+ bottles are labeled as follows:
4 bottles 1, 5, 13, 9 (to represent the tropical rain forests)
3 bottles 4, 8, 12 (to represent lawns or wheat fields)
2 bottles 2, 6 (to represent the coniferous forests)
2 bottles 10, 14 (to represent the deciduous forests)
2 bottles 3, 7 (to represent deserts)
2 bottles 11, 15 (to represent grasslands)

Put different amounts of different types of beans (kidney beans, white beans, lima, lentils, candy, barley, sunflower seed, etc.) into each bottle to represent the animals that live in a given area as follows. (The highest diversity is tropical rain forest. Lowest diversity is lawn, wheat fields)

Habitat # species # each total

Tropical Rain forests 15 1 of 10 species, 2 of 5 20
Coniferous forests 12 2 24
Deciduous forests 12 2 24
Deserts 7 3 21
Grasslands 7 3 21
Lawn/wheat fields 2 100 of 1 species, 5 of 1 105

Write habitats on the board and ask the students to calculate the diversity of their bottle. Diversity is calculated by dividing the number of species by the total amount of animals in the habitat. The students should estimate what habitat their bottle (and diversity index) represents. (clue - highest diversity in this example is .75 - actually may be higher in nature)


Habitat Total Diversity

Tropical Rain forests 15/20 = 0.75
Coniferous forests 12/24 = 0.5
Deciduous forests 12/24 = 0.5
Deserts 7/21 = 0.333
Grasslands 7/21 = 0.333
Lawnwheat fields 2/105 = 0.019


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La primera actividad ilustra cómo utilizar matemáticas para calcular el índice de la diversidad de un habitat seleccionado. Más cercano a 1 el índice de la diversidad es, el más diverso y sano el habitat es. Ésta es una versión muy simplificada del índice de la diversidad. Las versiones
más exactas se llaman los índices de Simpson y de Shannon.

Cada equipo de 2 se da los animales que vivo en una área del metro cuadrado de un habitat particular. Legumbres (o cualquiera cosa) representan los animales y el habitat es representado por botellas etiquetado 1, 2, 3….

Las botellas 15+ etiquetaron como sigue:
4 botellas 1, 5, 13, 9 (representar las selvas tropicales tropicales)
3 botellas 4, 8, 12 (representar céspedes o campos del trigo)
2 botellas 2, 6 (representar los bosques coníferos)
2 botellas 10, 14 (representar los bosques de hojas caducas)
2 botellas 3, 7 (representar desiertos)
2 botellas 11, 15 (representar prados)

Se pone diversas tipos de legumbres (habas de riñón, habas blancas, lentejas, semilla de girasol, etc.) y diversas cantidades de cada uno las botellas a representat los habitates diferentes como lo siguiente: (La diversidad más alta es selva tropical tropical. La diversidad más baja es césped, campos del trigo)

Habitat # especies # de cada especies Total
Selvas tropicales 15 1 por 10, 2 por 5 20
Bosques coníferos 12 2 24
Bosques de hojas caducas 12 2 24
Desiertos 7 3 21
Prados 7 3 21
Césped/campos del trigo 2 100 de 1, 5 de 1 105


Se escribe los habitat en la pizarra y pedir que el estudiante calcule hacia fuera diversidad de tu botella. La diversidad se calcula dividiendo el numero de especies entre el total de animales en el habitat. Los estudiantes son estimar qué habitat representa (la pista - la diversidad más alta en este ejemplo es .75 - realmente puede ser más alta en naturaleza)

Habitat Indice de diversidad
Selvas tropicales 15/20 = 0.75
Bosques coníferos 12/24 = 0.5
Bosques de hojas caducas 12/24 = 0.5
Desiertos 7/21 = 0.333
Prados 7/21 = 0.333
Césped/campos del trigo 2/105 = 0.019

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